Pobierz MP3
- Kujawiak od Bachorzy
Od Kujaw po Bałtyk czytaj
Festiwal Czango czytaj- Kolęda Hej w dzien narodzenia
Kolędy Podkarpacia czytaj - Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj
Festiwal Czango czytaj
Partnerzy
Kontakt
2011-03-15 Gra na lirze
Muzeum Podlaskie w Białymstoku i Stowarzyszenie Dziedzictwa Podlasia organizują 18-20 marca warsztaty ukraińskich i polskich pieśni lirniczych. Uczestnicy nauczą się przygotowywania liry do gry (zakładanie wacików, kalafoniowanie strun, strojenie etc.), zapoznają się z podstawami gry na lirze.
Fot. Archiwum Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie
Lira korbowa
Lira korbowa jest mało znanym, a specyficznym instrumentem. W najprostszej wersji przypomina skrzynkę z korbą. Podobna jest do skrzypiec, w których struny skraca się klawiszami, a smyczek zastępując trącym o struny kołem poruszanym właśnie korbą.
Zapomniany przez lata instrument przeżywa obecnie swój renesans. Działają pracownie lutnicze wykonujące kopie instrumentów ze zbiorów muzealnych. Liry używają m.in. muzycy folkowi, np. zespół folkowy Żywiołak.
Jeszcze do lat 30-tych XX wieku wielu wędrownych lirników śpiewających nabożne pieśni można było spotkać w czasie rozmaitych świąt, odpustów czy po prostu na ulicy. Na wschodzie Polski (podobnie jak na Ukrainie) były to przede wszystkim pieśni o św. Mikołaju, w Polsce centralnej - o św. Stanisławie, ale także o Łukaszu Ewangeliście, Jerzym, Wawrzyńcu, Franciszku, Antonim, Rochu, św. Helenie, Dorocie czy Katarzynie.
W repertuarze lirników znajdowały się także pieśni świeckie, a nawet frywolne. Wiele z nich powstało w środowisku uczonych, związanych z Akademią Kijowsko-Mohylańską. Inne zostały stworzone przez samych lirników, bądź zaadaptowane z tradycji ludowej.
Warsztaty poprowadzi Serhij Petryczenko. Pochodzi z Kijowa, gdzie przez 14 lat śpiewał w chórach amatorskich i profesjonalnych, m. in. Państwowym Męskim Chórze Ukrainy. W latach 1988 - 91 był aktorem kijowskiego Teatru Studio „Wydybaj” i uczestnikiem polsko - ukraińskich wypraw etnomuzykologicznych na Huculszczyznę, Pokucie i Bukowinę.
Od 1992 jest aktorem Teatru Węgajty i śpiewakiem Scholi Teatru Węgajty. Współpracował z ukraińską redakcją Radia Olsztyn oraz tygodnika ukraińskiego Nasze Słowo. Śpiewa w chórze parafii prawosławnej w Olsztynie i w Chórze Belcanto. Od 2001 roku prowadzi w ramach Scholi program autorski „Kanty i psalmy” poświęcony polsko – ukraińskim związkom kulturowym w XVII w. Zajmuje się ukraińską tradycją lirniczą.
Tak opowiada o marcowym spotkaniu z pieśnią lirniczą:
Na warsztat weźmiemy utwory z Bohohlasnyka Poczajewskiego – XVIII-wiecznego cerkiewnego śpiewnika, pieśni spisane od lirników w XIX wieku oraz pieśni z repertuaru Iwana Własiuka – jednego z ostatnich lirników Polesia (zm. 1991 r.). Sprawdzimy też jak wyglądały XVIII-wieczne zapisy pieśni, jak przez stulecia zmieniał się język i środki wyrazu twórczości lirników.
Informacje i zapisy: jcharytoniuk@gmail.com
Artyku�y polecane
- Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )