Pobierz MP3
- Piosenka dziecięca Sikoreczka pstra
Konkurs na pamiątkę czytaj
Festiwal Czango czytaj- Kolęda Hej w dzien narodzenia
Kolędy Podkarpacia czytaj
Festiwal Czango czytaj- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj
Partnerzy
Kontakt
2019-03-14 Strój nadbużański
Z cyklu ENCYKLOPEDIA STROJU LUDOWEGO. Podlasie. Strój nadbużański. Opisywany strój był noszony na części Podlasia leżącej pomiędzy rzekami Bug i Wieprz; na ziemiach ciągnących się szerokim pasem wzdłuż rzeki Bug.
Na terenie tym zamieszkiwała mieszanina ludności polskiej, ruskiej i białoruskiej.
Na tym terenie etnografowie wydzielają dwie podgrupy kostiumologiczne włodawską i nadbużańską. Łączy je taki sam strój męski, dzielą zdecydowane różnice w ubiorze kobiecym.
W obecnych granicach Polski strój nadbużański był noszony na terenach ciągnących się szerokim pasem od lewego brzegu rzeki Bug, który rozpoczyna się powyżej Włodawy, a kończy się nad Hołowczycami, Serpelicami i Borsukami.
Ubiór męski powszechnie noszono do początków XX wieku, potem donaszali go starsi mężczyźni, natomiast kobiecy donaszano jeszcze w okresie międzywojennym.
STRÓJ KOBIECY
Nakrycia głowy
Panny chodziły najczęściej z odsłoniętą głową, w przypadku niepogody i zimą zakładały wełnianą chustkę, o kwiatowych wzorach.
Nakrycie głowy mężatek było bardziej skomplikowane. Najpierw kobieta nakładała, a właściwie nawlekała na włosy kimbałkę czyli drewnianą obręcz (włosy znajdowały się w jej środku), potem ją nimi owiązywała.
Dopiero na tak owiniętą kimbałkę nakładano czepiec (kaptur) lub chustkę podobną do tej, noszonej przez dziewczęta. Czepek szyto z atłasowej lub wełnianej tkaniny miał z przodu, na czole trójkątne, zębate wycięcie. W części tylniej ściągnięty był wstążką, okalał głowę przysłaniając uszy.
Fot. Archiwum Elżbieta Branekova
1. Grupa w strojach nadbużańskich, Oskar Kolberg, Dzieła Wszystkie, Chełmskie, t. 33.
2. Kobieta w czepku tzw. kapturze, Janusz Świeży, Strój podlaski (nadbużański), Atlas Polskich Strojów Ludowych, Wrocław 1958.
3. Polskie kobiety z Białej, pocztówka, ok. 1920 r.
Koszula
Miała krój przyramkowy, szyto ją z lnianych samodziałów. Przy świątecznej rękaw był wykończony rodzajem falbanki, miała ona najczęściej wykładany kołnierzyk.
Przyramki koszuli, a także kołnierzyk, rękawy (na wykańczającej je falbance i powyżej) zdobił haft czerwony tkacki tzw. peretyki i perebory.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Koszula kobieca ozdobiona haftem tkackim
Spódnica
Najczęściej noszono tzw. pichulę. Szyto ją z samodziału w wiązki pionowych pasków, dominowały zestawione ze sobą ostre odcienie czerwieni z zielenią, szafirem i granatem.
Spódnica sięgała do połowy łydek i miała szerokości około 3 m. Jej przód był zupełnie gładki, a boki i tył równo marszczone.
Świąteczne pichule zdobił naszyty wzdłuż jej dolnego brzegu pas wzorzystej tkaniny wełnianej, najczęściej zielonej, a także rzędy naszyć z kolorowych wstążeczek i białej fabrycznej koronki.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Strój kobiecy, Katalog strojów ludowych z południowego Podlasia i zachodniego Polesia (Bialoruś),fot. A. Trochimiuk, Biała Podlaska 2006.
Zapaska
Noszono zapaski dwóch typów, zawsze były one szyte z samodziałów. Tkaniny na te starszego typu miały paski pionowe i były wykonane z samodziałowej przędzy wełnianej. Natomiast na tych modnych od pierwszych lat XX w. paski były poziome i tkano je z wełny przędzionej fabrycznie.
Materiał na zapaskę nowszego typu miał najczęściej tło niebieskie, granatowe lub zielone, a zdobiące go poziome paski były zgrupowane zwykle w trzech wiązkach. Zapaska taka miała zwykle szerokość warsztatową tkaniny (ok. 70 cm) i była nieco krótsza od spódnicy.
Zwykle wszystkie trzy jej boki odszywano białą koronką bawełnianą oraz wstążeczką, przeważnie różową lub żółtą.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Zapaska, Włościanie z Lubelskiego, fot. Z. Marcinkowski Wiedza o Polsce, Etnografia Polski, tom III.
Kaftan (kabat)
Szyto z brązowego, folowanego sukna takiego samego jak to przeznaczane na męskie sukmany. Był on niezbyt długi, lekko dopasowany w talii, a poniżej jej linii wykańczało go 10 – 12 klapek opadających na biodra.
Kaftan miał długie, proste rękawy, głęboko zachodzące na siebie przody z trapezowatą częścią tzw. sercem. Brzegi kabata, krawędzie klapek i serce zdobiły naszycia z niebieskiego lub żółtego sznureczka, a także ornamenty stebnowane żółtą nitką.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Kaftan (kabat), Przemysł ludowy powiatu włodawskiego, t II 1930.
Gorset
Miał fason prawie identyczny jak kaftan (kabat), różnił się jedynie nieco odmiennym krojem pleców. Ponadto gorsety szyto z czarnej satyny, a zdobiono naszywając wzdłuż krawędzi, brzegów serca i klapek żółtą i czerwoną tasiemkę.
Oprócz tych odszyć na trapezowatym sercu stebnowano żółtą nitką ornament i przyszywano służące do ozdoby guziki wielokolorowe lub żółte po środku, a czerwone po bokach.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. 2. Przody gorsetu
3. Tył gorsetu
Sukmana + kożuch
Okryciem wierzchnim kobiet były sukmany i kożuchy identyczne jak te noszone przez mężczyzn. Sukmany były stosunkowo krótkie sięgały zaledwie za kolana, szyto je z folowanego sukna w kolorze brązowym.
Miały krój kontuszowy, przy szyi stojący kołnierzyk. Brzegi sukmany, krawędzie rękawów, linie szwów na plecach, brzegi kołnierzyka odszywano, w zależności od lokalnej mody czerwonym, niebieskim lub pomarańczowym wełnianym sznureczkiem.
Kożuch był odcinany w talii, górą mocno dopasowany, od pasa w dół szeroki, miał duży, opadający aż na ramiona wykładany kołnierz. Szyto go z wyprawionych na biało skór, po dłuższym noszeniu farbowano na żółto-brązowo.
Brzegi kożucha i kieszeni lamowano paskiem czarnej skóry, a w pasie naszywano czerwone lub czarne aplikacje.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Strój nadbużańsku, mal. J. Karolak, Janusz Świeży, Strój podlaski (nadbużański), Atlas Polskich Strojów Ludowych, Wrocław 1958.
2. Sukmana
3. Włościanie z lubelskiego, fot. Z. Marcinkowski, „Wiedza o Polsce, Etnografia Polski”, tom III, brak miejsca i roku wydania.
4. Mapa pow. bielskiego guberni siedleckiej, Józef Michał Bazewicz, Atlas geograficzny ilustrowany Królestwa Polskiego, Warszawa 1907.
Pas (pajos) + krajka
Zarówno pas jak i krajka miały do 8 cm szerokości i 3 m długości. Tkano je w podłużne pomarańczowo-czerwone paski. Różnił je głównie użyty na ich wykonanie surowiec.
Krajki wykonywano z przędzy lnianej, pasy z wełnianej. Noszono je głównie w dni świąteczne, opasywano się nimi dwukrotnie, końce wiązano w kokardę lub węzeł zwisający z przodu, niekiedy na lewym boku. Kobiety najczęściej przepasywały nimi sukmany.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. 2. Pas z przędzy wełnianej
STRÓJ MĘSKI
Nakrycia głowy
Letnim okryciem głowy był kapelusz wykonywany z żytniej słomy, zimą noszono rogatywki, stożkowate czapki futrzane i maciejówki.
Kapelusz słomiany przyozdabiano granatową lub czarną wstążką. Rogatywki natomiast szyto z tego samego co i sukmana brązowego folowanego sukna, a ich otok sporządzano z czarnego baranka.
W zależności od lokalnej mody, brzegi tej czapki obszywano czerwonym lub niebieskim sznureczkiem.
Maciejówki weszły w modę w pierwszych latach XX wieku, były one barwy czarnej lub granatowej, zawsze miały lakierowany, czarny daszek.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Młodzi małżonkowie w strojach nadbużańskich, pocztówka, projekt graficzny Irena Czarnecka.
2. Kapelusz słomiany
3. Wieśniak z okolic nadbużańskich z guberni siedleckiej, rys. L. Kunicki, „Tygodnik Ilustrowany Warszawski”, 1867.
Koszula + Krajka
Szyta była z samodziałowego płótna lnianego, miała krój przyramkowy sięgała aż do kolan, latem noszono je wypuszczone na spodnie. Koszula przy szyi wykończona była wykładanym kołnierzykiem lub stójką, rękawy miała wszyte w mankiety, a do prawego przodu doszytą listwę tkaniny, wzmacniającą rozcięcie na piersiach.
Koszulę zdobił haft tkacki (peretyki i perebory) lub krzyżykowy (najczęściej czerwono-czarny) umieszczony na kołnierzyku, mankietach i listwie naszytej wzdłuż rozcięcia na przodach.
Koszule, szczególnie latem, kiedy noszono je wypuszczone na spodnie przepasywano krajką czyli rodzajem pasa, z ciemnopomarańczowej przędzy lnianej, w poziome paski.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1.Koszula męska
2. Rysunek i wykrój koszuli męskiej z karczkiem:
A - przód; B - tył;
C - elementy wykroju: d - przód; e - tył; f – karczek; g - rękaw (skroić dwa razy); h - mankiet (skroić dwa razy); i - klin pod pachę ( skroić dwa razy); j – kołnierzyk- stójka; k - gors.
Spodnie
Jeszcze w drugim dziesięcioleciu XX w. noszono wyłącznie spodnie z lnianego samodziału w kolorze naturalnym lub barwionego na czarno. Miały one prosty krój, składały się z 4 części: paska, klina – wszywanego w ich części tylniej by poszerzyć spodnie, oraz dwóch nogawek.
Później w modę weszły bryczesy, czyli spodnie w części górnej do kolan szerokie, wręcz bufiaste, od kolana w dół ściśle opasujące łydkę. Noszono je głównie zimą i szyto z tego samego co i sukmanę.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Wykrój spodni:
A – przód, B – tył, C – części kroju: d – krój nogawek, e – wkładka – klin wszywany na tyle spodni, f – pasek.
Janusz Świeży, Strój podlaski (nadbużański), Atlas Polskich Strojów Ludowych, Wrocław 1958.
Sukmana + Kożuch + Pas (pajos)
Mężczyźni nosili identyczne sukmany i kożuchy jak kobiety. Przepasywali je krajką lub pasem (pojasem). Miały one ok. 8 cm szerokości i 3 m długości.
Pasy tkano z przędzy wełnianej i przepasywano nimi najczęściej sukmany. Zdobiły je podłużne pomarańczowo-czerwone paski.
Noszono je głównie w dni świąteczne, opasywano się nimi dwukrotnie, końce wiązano w kokardę lub węzeł zwisający z przodu, niekiedy na lewym boku.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Krajka, Janusz Świeży, Strój podlaski (nadbużański), Atlas Polskich Strojów Ludowych, Wrocław 1958.
2.Pas (pajos), Janusz Świeży, Strój podlaski (nadbużański), Atlas Polskich Strojów Ludowych, Wrocław 1958.
Elżbieta Piskorz-Branekova
Zobacz też:
Artyku�y polecane
- Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )