Pobierz MP3
Festiwal Czango czytaj- Kujawiak od Bachorzy
Od Kujaw po Bałtyk czytaj - Starej babie młodego się zachciało
Festiwal Czango czytaj- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj
Partnerzy
Kontakt
2022-02-14 Strój łukowski
Z cyklu ENCYKLOPEDIA STROJU LUDOWEGO. Małopolska. Strój łukowski. Noszono go na ziemi łukowskiej, której najważniejsze miasta to: Łuków, Siedlce i Kock.
Precyzyjne wytyczenie granic występowania stroju łukowskiego jest już obecnie praktycznie nie możliwe. Mimo, że obszar ten przez wieki administracyjne należał do Małopolski, podlegał on jednak silnym wpływom graniczącego z nim od północy Mazowsza.
W efekcie pod względem etnicznym, językowym, obyczajowym oraz gospodarczym tereny te bardziej ciążyły ku Mazowszu niż Lubelszczyźnie. Dotyczy to także noszonej tam odzieży, która ma wiele cech wspólnych ze strojami kołbielskimi (używanymi w okolicach Mińska Mazowieckiego) i garwolińskimi.
Wszystkie te ubiory były szyte prawie w całości z tkanin wykonywanych w ramach gospodarstwa domowego. Strój łukowski z powszechnego użycia wyszedł stosunkowo wcześnie, proces zaniku męskiego rozpoczął się w latach 80. XIX w., a kobiecego w początkach lat 20. minionego stulecia.
STRÓJ KOBIECY
Nakrycia głowy
Panny chodziły najczęściej z odsłoniętą głową. Do pracy zakładały białe lub kolorowe chustki lniane, a w czasie chłodów kupowane chustki perkalowe lub wełniane drukowane w barwne wzory.
Mężatki przysłaniały głowę czepkami, znano ich dwa podstawowe typy. Starszy z używanych to duży czepiec osłaniający całą głowę, niezbyt często noszony już w latach osiemdziesiątych XIX wieku, kiedy to przeważnie przywdziewały go tylko starsze kobiety i mniejszy tzw. półczepek noszony do II wojny światowej.
Czepki starszego typu szyto z białego tiulu lub muślinu. Były duże, osłaniały głowę i upięte pod nimi włosy. Podstawowym elementem zdobniczym tego typu czepka była tzw. ryżka czyli pas tiulu ułożony w drobne, mocno usztywnione zakładki przyszyty do czepka w części okalającej twarz.
Zwykle powierzchnia główki pozbawiona była ozdób, niekiedy tylko zdobiły ją wyszycia w niewielkie prostokątne punkciki. Jeżeli czepek miał główkę gładką wywiązywano na nim wzorzystą chustkę, która przysłaniała prawie całą jej powierzchnię. Natomiast czepki z główką zdobioną chustką jedynie przewiązywano.
Półczepek składał się z trzech zasadniczych elementów wrzecionowatej główki, mającej od strony twarzy łukowaty kształt, a po stronie przeciwnej jedynie lekko zaokrąglony oraz dwóch wiązań. Przyszywano je do obu brzegów główki, były długie miały kształt wydłużonych trapezów.
Wykonywano je z koronki iglicowej albo szyto z tiulu lub batystu i bogato zdobiono białym haftem. Główka czepka okalała górną część głowy i jej boki, a doszyte do niej wiązania wiązano pod brodą na dużą kokardę.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Strój głowy w czasie gorąca, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny, Warszawa 1889.
2. Czepek bez chustki, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny, Warszawa 1889.
3. Wiązania tzw. półczepka z koronki iglicowej
Koszula
Znano ich dwa rodzaje, te starszego typu były długie szyte z lnianego samodziału i miały krój przyramkowy. Przełom XIX i XX wieku przyniósł nową modę. Koszula stała się znacznie krótsza (sięgała już tylko do kolan), zlikwidowano kołnierzyk i mankiety, a miejsce dwóch przyramków zajął karczek łączący przody, plecy i rękawy.
Natomiast po I wojnie światowej pod wpływem mody miejskiej straciła ona zupełnie swą funkcję odzieży wierzchniej. Zeszła wyłącznie do roli bielizny osobistej i wtedy została zupełnie pozbawiona rękawów, nie miała już rozcięcia na piersiach, a przy szyi głęboki dekolt.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Koszula kobieca z karczkiem, Wacław Sułkowski, Strój łukowski, „Polska Sztuka Ludowa”, 1950, z.7-12.
2. Koszula kobieca o kroju przyramkowym, Wacław Sułkowski, Strój łukowski, „Polska Sztuka Ludowa”, 1950, z.7-12.
Gorset + Kaftan
Gorset nie był używany zbyt powszechnie, noszono go zarówno do stroju codziennego jak i odświętnego. Szyto z ciemnych samodziałów lnianych i półwełnianych, gładkich, pasiastych, sporadycznie w kratkę.
Miał przy szyi głęboki dekolt, był ściśle dopasowany do figury, na piersiach sznurowany, wzdłuż linii talii posiadał owalne klapki.
W okresie międzywojennym sporadycznie dziewczęta i młode kobiety, zgodnie z panującą wtedy modą nosiły tzw. gorsety krakowskie. Szyto je zwykle z czarnego aksamitu, ich powierzchnię zdobiły naszycia z koralików, guziczków i cekinów.
Kaftan był noszony do stroju codziennego i świątecznego zarówno przez panny jak i mężatki. Codzienny miał prosty, luźny fason był szyty z lnianych samodziałów i fabrycznego barchanu. Natomiast na kaftany świąteczne przeznaczano tkaniny fabryczne i miały one bardzo różnorodne kroje, niekiedy bardzo skomplikowane wzorowane na modzie miejskiej.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Dziewczyna w codziennym ubraniu, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny, Warszawa 1889.
Spódnica
W stroju tym znano ich trzy rodzaje. Te pierwszego, najstarszego typu szyto z jednego pasa tkaniny, marszczonego suto w części górnej i w pasie wszywanego w oszewkę. Ponieważ noszono spódnice bardzo długie, sięgające kostek to szerokość materiału nie była wystarczająca, dlatego też podłużano je pasem tej samej tkaniny, miejsce zszycia przysłaniając zakładką.
Jednocześnie używano także i innych spódnic zszywanych z dwóch, trzech, a niekiedy czterech kawałków tkaniny o szerokości samodziału (70-90 cm), miały one taki sam krój jak opisane powyżej. W obu wypadkach przeznaczano na nie samodziały wełniane w pionowe lub poziome paski, niekiedy w kratę zawsze przestrzegając zasady, że do spódnicy w pionowe paski zakładano zapaskę w poziome i odwrotnie.
Na początku XX wieku pojawia się trzeci typ spódnicy najczęściej szyty z samodziałowych lub fabrycznych tkanin kraciastych albo gładkich. Krojono je z 4-6 klinów i jednego kawałka tkaniny. Najczęściej stanowił on przednią część spódnicy, a kliny jej boki i tył. Bardzo często tego typu spódnica miała doszytą u dołu falbankę krojoną ze skosu, noszona była do stroju odświętnego, niekiedy bez zapaski.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekowa
Młoda mężatka z dzieckiem, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny, Warszawa 1889.
Zapaska do pasa i naramienna (nakrywka) + chusta na ramiona
Zapaski do pasa wykonywano najczęściej z pasiastych samodziałów wełnianych. Te starszego typu szyto z jednej lub dwóch kawałków tkaniny o szerokości warsztatowej (70-90 cm). Samodział po przymarszczeniu wszywano w oszewkę, przechodzącą w troczki do wiązania.
W początkach XX wieku używano także zapasek krojonych z jednego płata tkaniny o szerokości warsztatowej lub jednego płata i dwóch klinów. Były one odszywane na dole koronką szydełkową lub krojoną ze skosu falbanką, niekiedy z pasowymi naszyciami z tej samej tkaniny.
Na zapaski tego typu obok pasiastych samodziałów używano także materiałów fabrycznych, zwykle była to biała lub czarna tkanina.
Zapaska naramienna pełniła rolę okrycia wierzchniego.
Szyto ją z szerokiego i długiego płata tkaniny (wtedy, gdy była w pionowe paski) lub z dwóch jej kawałków (gdy była w paski poziome). Po przymarszczeniu wszywano materiał w 4-6 centymetrowy pasek, który zapinano na guzik lub związywano.
Chusta na ramiona w początkach XX wieku zajęła miejsce zapasek naramiennych. Była duża, wełniana z frędzlami najczęściej w dużą kratę.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Zapaska do pasa
2. Zapaska do pasa
3. Zapaska do pasa z falbaną
4. Stara kobieta w świątecznym ubiorze, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny,Warszawa 1889.
5. Zimowy strój codzienny, Katalog strojów ludowych z południowego Podlasia i zachodniego Polesia (Białoruś), fot. A. Trochimiuk, Biała Podlaska 2006
STRÓJ MĘSKI
Nakrycia głowy
W zależności od pory i aktualnie panującej mody noszono różne nakrycia głowy. Latem do stroju codziennego najczęściej używanym był kapelusz słomiany z żytniej słomy. Miał walcowatą główkę i proste rondo.
Natomiast w zimie noszono tzw. rozłupy czyli czapki z wysokim sukiennym denkiem, niekiedy watowane i pikowane z rozcięciem na lewym boku związywanym czerwoną lub niebieską taśmą.
Ponadto używano rogatywek tzw. czapek na cztery gubernie z sukna w kolorze granatowym lub czarnym, krojonych z czterech klinów, z otokiem z siwego lub czarnego baranka oraz futrzanych czapek o stożkowatym kształcie noszonych runem na wierzch.
W ostatnim okresie używania stroju modnymi stały się maciejówki z okrągłą granatową lub czarną okrągłą główką z usztywnionym lakierowanym daszkiem.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Kapelusz słomiany
Koszula
Szyta była z lnianego, nieraz konopnego płótna samodziałowego. Początkowo miała krój przyramkowy, a od początku XX wieku coraz częściej miejsce przyramków zajmował karczek łączący jej przody, plecy i rękawy. Przy szyi posiadała najczęściej wąską stójkę lub mały, wykładany kołnierzyk.
Koszula była długa sięgała aż do kolan. Do stroju codziennego przepasywano ją paskiem lub krajką i noszono wypuszczoną na spodnie, do odświętnego wpuszczaną w spodnie.
W początkach XX wieku modnymi stały się koszule, w których stójkę, mankiety i wąskim pasem przody, wzdłuż rozcięcia, odszywano białym płótnem bawełnianym.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Koszula męska z karczkiem z naszyciami z płótna bawełnianego
Kamizelka + kaftan (spencer)
Kamizelka była prosta, niezbyt długa sięgała poniżej pasa, jej przody i plecy pozbawione były podcięć i zaszewek. Przy szyi miała niewielkie owalne wycięcie i prosty wykładany kołnierzyk, zapinano ją na przyszyte w jednym rzędzie guziki. Kamizelki szyto z ciemnych samodziałów, gładkich lub w drobne poziome prążki (czerwone, amarantowe, modre).
Kaftan zakładano na kamizelkę lub bezpośrednio na koszulę szyto go z czarnego samodziału (lnianego, lniano-wełnianego) lub barchanu. Sięgał do linii bioder, miał dwuczęściowe plecy ze szwem po środku, przody z pionowymi zaszewkami, a przy szyi był wykończony dwuczęściowym klapkami, zapinano go na guziki.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Włościanin ze wsi Majdan, pow. Siedlce, Wisła 1902, t. XVI
Sukmana
Szyta była z sukna samodziałowego najczęściej w kolorze brązowym lub białym, odcinana w pasie. Jej plecy mogły mieć także krój kontuszowy tyle tylko, że biegnący przez ich środek tzw. słup był czteroczęściowy (jeden szew biegł przez jego środek, drugi wzdłuż linii talii).
Sukmana przy szyi była wykończona dwuczęściowymi, wykładanymi klapkami lub stójką, miała zawsze proste rękawy, na bokach dwie cięte kieszenie wpuszczane i przysłonięte klapką, niekiedy zdobiona była szamerunkiem.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1.Młody Jagodzianin w świątecznym ubiorze, Zygmunt Wasilewski, Jagodne, Zarys etnograficzny, Warszawa 1889
2. Mężczyzna z okolic Łukowa (fragment ilustracji), Oskar Kolberg, Mazowsze Leśne t. 26, Kraków 1887
3. Krój sukmany męskiej, Wacław Sułkowski, Strój łukowski, „Polska Sztuka Ludowa”, 1950, z.7-12
Spodnie
Letnie szyto z samodziałów lnianych w kolorze naturalnym lub barwionych na siwo lub czarno, zimowe z wełnianych samodziałów gładkich, pasiastych lub kraciastych. Najbogatsi nosili spodnie sukienne.
Nie zależnie od przeznaczonej na nie tkaniny miały prosty krój, każdą z nogawek tworzył złożony na pół płat tkaniny, w części górnej tkaninę przymarszczano i wszywano w pasek.
Szczególnie marszczony był tył tych spodni, natomiast prawie gładkie przody z rozcięciem po środku lub na boku zapinano na guzik lub drewniany kołeczek. Ten typ spodni przestano nosić już przed I wojną światową, ich miejsce zajęły szyte z materiałów fabrycznych o miejskim kroju.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Wykrój spodni:
a i a¹ - nogawka, a - część przednia, a¹ - część tylnia, b - pasek, Wacław Sułkowski, Strój łukowski, „Polska Sztuka Ludowa”, 1950, z.7-12.
2. Wykrój spodni:
a i a¹ - nogawka, a - część przednia, a¹ - część tylnia, b - pasek, c - klin, Wacław Sułkowski, Strój łukowski, „Polska Sztuka Ludowa”, 1950, z.7-12
Elżbieta Piskorz-Branekova
Zobacz też:
Artyku�y polecane
- Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )