Pobierz MP3
- Kolęda Hej w dzien narodzenia
Kolędy Podkarpacia czytaj
Festiwal Czango czytaj
Festiwal Czango czytaj- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj - Starej babie młodego się zachciało
Partnerzy
Kontakt
2022-04-01 Bielsk P. i Hajnówka
Z cyklu ENCYKLOPEDIA STROJU LUDOWEGO. Podlasie. Strój z okolic Bielska Podlakiego i Hajnówki. Opisana odzież noszona była w powiecie bielskim i hajnowskim, czyli we wschodniej części Podlasia zamieszkałej w dużej części przez ludność białoruską.
Oba powiaty leżą w południowej części województwa podlaskiego na Równinie Podlaskiej, którą od północy okala Narew w swym górnym biegu, zaś jej wschodnią część zajmuje Puszcza Białowieska.
Ubiór tradycyjny noszono tu powszechnie jeszcze w połowie okresu międzywojennego, z czasem jego poszczególne elementy zaczęła zastępować odzież wyrobu fabrycznego. W okresie okupacji i tuż po II wojnie światowej ze względu na trudność z zakupem tkanin fabrycznych dalej tkano lniane i wełniane samodziały, przeznaczano je głównie na odzież codzienną.
Pewne elementy stroju tradycyjnego, szczególnie koszule, zapaski i kożuchy starsi ludzie donaszali jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
STRÓJ KOBIECY
Nakrycia głowy
Panny tak jak i w innych regionach chodziły z odsłoniętą głową, jedynie w dni chłodne zakładały chustki takie same jak te używane przez kobiety zamężne.
Latem były one najczęściej płócienne niekiedy w drobne drukowane wzory, związywano je na karku. W dni chłodniejsze noszono chustki wełniane w ostrych kolorach, z wyraźnym kontrastowym wzorem kwiatowym, ich boki były gładko wykończone lub posiadały plecione frędzle, noszono je wiązane pod brodą.
Ponadto zimą, w czasie mrozów kobiety zakładały duże chusty (około 150x150 cm) grube, kraciaste w ciemnych stonowanych barwach. Przed założeniem składano je po przekątnej i tak przygotowaną chustę zakładano na głowę, krzyżowano pod brodą, a jej końce wiązano na plecach.
Nakryciem głowy mężatek był czepek, noszono go powszechnie do I wojny światowej, potem jego miejsce zajęły chustki. Szyty był z czerwonego, fabrycznego płótna bawełnianego gładkiego lub w bardzo drobne zwykle czarne wzory. Otok czepka ściśle okalał czoło i skronie, natomiast główka w kształcie czapeczki, ściągana z tyłu sznureczkiem lub tasiemką lekko odstawała od głowy, tworząc nad czołem dwa niewielkie rogi.
Czepek w części przy twarzy zdobiły odszycia z wąskiej białej koroneczki i rzędy kolorowej pasmanterii.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Czepek
2. Czepek
3. Chusta
4. Chusta na ramiona
5. Kobieta w grubej kraciastej chuście
Koszula (soroczka)
Miała krój przyramkowy, szyto ją z tkanin lnianych z tym, że część dolną wykonywano z płótna grubego w gorszym gatunku natomiast górną widoczną z samodziału cienkiego starannie bielonego. Miała ona na piersiach głębokie rozcięcie, wzmocnione pasami płótna, przy szyi kołnierzyk-stójkę, rękawy przymarszczone i wszyte w mankiet.
Koszulę na piersiach, stójce przy szyi i mankietach zdobiły pasy czerwono-czarnego haftu krzyżykowego lub liczonego, dominowały w nim zgeometryzowane motywy roślinne. Zapinano ją na drobne szklane guziczki.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. i 2. Koszula kobieca
Spódnica (spódnicia)
Najczęściej szyta była z tkanin samodziałowych kraciastych, pasiastych lub gładkich. Samodziały pasiaste i kraciaste miały najczęściej tło w kolorze czerwonym, natomiast gładkie szyto z tkanin mających osnowę i wątek w dwóch kontrastowych kolorach (osnowa była zwykle czarna). Dzięki temu tkanina lekko się mieniła.
Część górna spódnicy była ułożona w drobne, ale gęste zakładki i wszyta w wąską oszewkę, dolna podszyta pasem gładkiego samodziału w kontrastowym kolorze, jego wąski pasek był widoczny po jej prawej stronie.
Spódnice starszego typu były szersze, szyto je z czterech szerokości tkaniny, natomiast na te używane po I wojnie światowej przeznaczano już tylko trzy szerokości samodziału i taka spódnica miała w obwodzie około 210 cm.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Spódnica
Zapaska (pudpołnik)
Używano dwóch typów zapasek, te starszego typu szyto z kraciastych tkanin samodziałowych. Przeznaczano na nie pas samodziału o szerokości około 70x98 cm, jego dłuższy bok po ułożeniu w drobne zakładki wszywano w pasek- oszewkę.
Później noszone zapaski były nieco węższe (około 80 cm) szyto je z gładkich, cienkich tkanin wełnianych produkcji fabrycznej lub z białego płótna bawełnianego.
Zapaski wełniane, w części dolnej zdobiły ozdobne naszycia, składające się z kolorowej pasmanterii, wstążeczek lub białej bawełnianej koronki. Natomiast zapaski płócienne krojono z jednego kawałka płótna, ale zszywano je tak, że sprawiały wrażenie krojonych z trzech klinów.
Dzięki, pionowym zaszewkom miały kształt trapezu, wszywano je w pasek z tej samej tkaniny. Dolny brzeg zapaski mógł być gładki, wykończony koronką fabryczną lub szydełkową bądź szlakiem czerwono-czarnego haftu krzyżykowego.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Zapaska
Kożuch
Kożuch mógł mieć różną długość. Używano zarówno kożuchów sięgających powyżej linii bioder jak i nad kolana bądź sięgających aż do kostek.
Wszystkie szyto z wyprawionych na ciemnobrązowo skór baranich, miały duży wykładany kołnierz z futra o czarnym runie. Ich przody, dolną krawędź, brzegi rękawów zdobiły odszycia z takiego samego futra. Zwykle wzdłuż obu przodów, kieszeni i niekiedy na rękawach zdobiły je rzędy haftu wykonanego ściegiem Janina w kolorach najczęściej żółtym, zielonym i brązowym.
STRÓJ MĘSKI
Nakrycia głowy
Najpowszechniej używanym nakryciem głowy były maciejówki (szapki) czyli okrągłe czapki wykonane z jasnoszarej tkaniny z daszkiem w tym samym kolorze albo szyte z sukna granatowego bądź czarnego z daszkiem czarnym.
Natomiast w okresie zimowym powszechnie noszono czapki futrzane runem na wierzch. Miały one zwykle kształt półkolisty lub stożkowaty, szyto je z ciemnych skór baranich (czarnych lub brązowych). Podszywano cieńszym futrem lub tkaniną, niekiedy ocieplano dodatkowo wełną lub watą.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Maciejówka
2. Czapka futrzana
Koszula (soroczka)
Szyta była z lnianego samodziału, miała krój przyramkowy. Posiadała niesymetryczne rozcięcie na piersiach, na jej prawą połę naszywano prostokątny kawałek tkaniny tworzący rodzaj gorsu. Przy szyi wykończona była kołnierzykiem- stójką, jej rękawy po przymarszczeniu wszywano w mankiet.
Gors koszuli, stójkę i mankiety zdobił czerwono-czarny haft w liczonym dominowały motywy geometryczne natomiast w krzyżykowym zgeometryzowane roślinne.
Do I wojny światowej koszule przepasywano krajką i noszono wypuszczone na spodnie.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1 i 2 Koszula męska
Krajka
Wykonywana była z przędzy wełnianej w różnych kolorach na specjalnym warsztaciku, wzdłuż węższych boków wykończona frędzlami. Zwykle zdobiły ją geometryczne motywy, często romboidalne w kolorze kontrastowym do tła.
Mężczyzna opasywał się nią w pasie, a potem wiązał w węzeł, końce krajki opadały luźno wzdłuż koszuli.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Krajka
Spodnie (nohawici)
Te najstarszego typu szyto z białych lub barwionych na ciemno samodziałów lnianych. Miały długie, proste dosyć szerokie nogawki, nieskomplikowany krój (każda nogawka z jednego płata tkaniny, w kroku poszerzający je klin).
Do I wojny światowej noszono je także do stroju odświętnego. Z czasem ich miejsce zajęły szyte z tkanin fabrycznych i wełnianych samodziałów. Były to spodnie o kroju miejskim lub bryczesy w części górnej (do kolan) szerokie wręcz bufiaste, od kolana w dół ściśle opasujące łydkę (wąska część nogawki jest zawsze rozcięta i sznurowana).
Okrycia wierzchnie (kaftan tzw. letnik + tzw. burka + kożuch)
Kaftan o kroju miejskiej marynarki z gładkiego, ciemnego materiału fabrycznego, samodziału lub sukna noszono do spodni o kroju miejskim i bryczesów.
Burka noszona była zimą szyto ją z grubego, brązowego sukna. Miała przypinany na guziki kaptur o owalnym kształcie, podszyty od spodu grubą śliską podszewką. Burka posiadała zapięcie imitujące dwurzędowe, ale zapinano ją tylko na jeden rząd dużych, okrągłych guzików. Na jej plecach w talii mocowano dużą dwuczęściową klapkę złączoną guzikami. Wszystkie brzegi i krawędzie burki dla wzmocnienia i ozdoby przeszyte były ciemną nitką.
Kożuch był taki sam jak ten używany przez kobiety.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Elżbieta Piskorz-Branekova
Zobacz też:
Artyku�y polecane
- Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )