Pobierz MP3
Festiwal Czango czytaj- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj - Piosenka dziecięca Sikoreczka pstra
Konkurs na pamiątkę czytaj - Starej babie młodego się zachciało
- Kolęda Hej w dzien narodzenia
Kolędy Podkarpacia czytaj
Partnerzy
Kontakt
2015-10-28 Podróż po Mazowszu
Nowa wystawa stała „Kultura Mazowsza w ludowej wizji świata” w odnowionym Spichlerzu - Muzeum Mazowieckiego w Płocku powstała m.in. dzięki wpisom zwiedzających w księgach pamiątkowych. Domagali się oni stałego kontaktu z zabytkami z różnych części mazowieckiej krainy.
Także tradycje kolekcjonerskie (w dziedzinie etnografii) w Muzeum Mazowieckim w Płocku określiły zakres tematyczny wystawy.
Celem ekspozycji stałej, zorganizowanej w odnowionym Spichlerzu, jest więc pokazanie zróżnicowanej kultury ludowej Mazowsza. Wyodrębniono siedem regionów etnograficznych, takich jak Stare Mazowsze, Kurpie Puszcza Zielona, Kurpie Puszcza Biała, Łowickie, Gąbińskie, Rawskie i Kołbielskie.
Podział ten jest powszechnie obowiązujący i wymienione regiony uznaje się za główne.
Fot. Archiwum muzeum - Piotr Dąbrowski
1. Galerie regionalne na wystawie
2. Warsztat tkacki w jednej z galerii wystawy
1. Wodniacy
2. Cyrk Razików
|
Ich charakterystyka w poszczególnych galeriach regionalnych odbywa się przez wybrane znaki etnograficznej odrębności, takie jak strój, tkanina, wycinanka, ceramika, plecionka, a także elementy wyróżniające w istotny sposób dany obszar, jak gąbińskie skrzynie czy kurpiowskie krzesła jankowskie.
Tłem dla prezentowanych strojów są kolaże z nastrojowych fotografii archiwalnych.
Najwięcej uwagi, miejsca (całe trzecie piętro) poświęcamy z oczywistych względów regionowi najbliższemu Płocka – Staremu Mazowszu.
W wydzielonych aneksach pokazujemy elementy stroju i tkaninę, przykłady twórczości ludowej (z przedstawicielami ośrodka sierpeckiego – Krajewskim, Ruszkowskim i Skirzyńskim, artystami osobnymi – Wójcikiem i Ptaszyńską oraz fenomenem cyrku Razików), miejsca cudami słynące, zajęcia wodniackie związane z Wisłą, wyroby plecionkarskie, garncarskie i kowalskie.
Centralnym punktem tego poziomu jest forma rekonstrukcji izby z wszystkimi ważnymi miejscami mediacyjnymi, kontaktów sacrum z profanum.
Ludowa wizja świata jest jedną z dwóch, obok ścieżki regionalnej, wiodących narracji wystawy, a stosunek ludu do świata najlepiej ukazują obrzędy zarówno doroczne, jak i rodzinne.
Ich analiza pozwala zrozumieć, w jaki sposób człowiek postrzegał swoje miejsce i rolę w Kosmosie. Ludowe myślenie stworzyło też pewien system wyobrażeń o świecie oparty na myśleniu mitycznym, posługiwało się zespołem wiedzy o świecie wynikającej z bezpośredniej obserwacji
i doświadczania przedmiotów, zjawisk i przyrody.
Owa wizja w znaczącym stopniu determinowała życie ludzi, którzy czuli się integralną częścią systemu wszechświata.
Fot. Archiwum muzeum - Piotr Dąbrowski
1. Świątki
2. Drzewo życia
Z przełomowych momentów w życiu człowieka opowiadamy więc o narodzinach, zaślubinach i śmierci. W kole roku obrzędowego prezentujemy wybrane, najważniejsze święta przypadające na przełomowe momenty związane z przesileniem słońca, ale także te, w czasie których obchodzenia wytwarzane są pewne przedmioty o właściwościach apotropeicznych, ochronnych, magicznych.
Ludowe postrzeganie świata, nieodłączne przekonanie o niejednorodnej przestrzeni, waloryzowanie jej, stało się też inspiracją do podziału wystawy na trzy zasadnicze części odpowiadające w pewnym stopniu trzem kondygnacjom budynku:
1. strefę niebiańską – zaświaty, orbis exterior (poddasze)
2. strefę ziemską – świat ludzi, dom i jego zabezpiecznie przed „złem”, etnografia Starego Mazowsza (trzecie piętro); etnografia Kurpi Puszczy Zielonej, Kurpi Puszczy Białej, Gąbińskiego, Łowickiego, Rawskiego i Kołbielskiego, orbis interior, ale i exterior w odniesieniu do Starego Mazowsza (drugie piętro)
3. strefę podziemną, demoniczną – piekło, orbis exterior (drugie piętro, część centralna).
Elementem wspólnym poszczególnych kondygnacji jest drzewo życia jako uniwersalny archetypiczny symbol środka świata i jego cyklicznej odnowy. Stanowiło miejsce łączności pomiędzy sferą podziemną (korzenie) a niebiańską (korona).
Związany z nim kult pozostawił liczne ślady w kulturze ludowej w postaci wielu symboli roślinnych pojawiających się w obrzędowości dorocznej i w zdobnictwie.
Formą porządkującą wiedzę na temat apotropeionów, miejsc granicznych i demonów jest stanowisko interaktywne zlokalizowane na trzecim piętrze w aneksie akwatycznym.
Wiedzę na temat regionów można poszerzyć korzystając z aplikacji Mapa Mazowsza umiejscowionej również na trzecim piętrze.
Na tym samym stanowisku dowiemy się także więcej o miejscach cudami słynących. Przy chacie możemy przysiąść na ławce obok dziada z lirą korbową i posłuchać pieśni dziadowskich o Matce Boskiej Studziannej, Łazarzu, duszach, Świętym Antonim i Sądzie Ostatecznym, w wykonaniu Kai i Janusza Prusinowskich.
Fot. Archiwum muzeum
1. Dziad z lirą korbową
2. Strefa zabaw dla dzieci
Zapraszamy do podróży po etnograficznych regionach Mazowsza, zanurzonych w ludowej wizji świata.
Dzieci zachęcamy do korzystania z nowej formy kontaktu z naszym muzeum – strefy zabaw zaprojektowanej specjalnie z myślą o najmłodszych, wyposażonej m.in. w przedmioty do dotykania.
Magdalena Lica-Kaczan – Muzeum Mazowieckie w Płocku
Zobacz też:
Muzea i skanseny\Płock\muzeum mazowieckie
Artyku�y polecane
- Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )