Pobierz MP3
- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj
Festiwal Czango czytaj
Festiwal Czango czytaj- Piosenka dziecięca Sikoreczka pstra
Konkurs na pamiątkę czytaj - Starej babie młodego się zachciało
Partnerzy
Kontakt
2016-04-02 Strój biłgorajski
Z cyklu ENCYKLOPEDIA STROJU LUDOWEGO. Strój biłgorajski. Był używanym jeszcze w latach 30.XX w., a ostateczny kres jego przywdziewania przyniosła II wojna światowa.
Noszono go na obszarach o mało urodzajnych gruntach, położonych peryferycznie w stosunku do większych ośrodków miejskich i przemysłowych.
Zachowało się w nim wiele archaicznych elementów odzieży, a do jego wykonania używano prawie wyłącznie surowców wytwarzanych w gospodarstwie domowym i przez wiejskich wytwórców.
Arch. Elżbieta Pikorz-Branekova
1. Strój biłgorajski, mal. Z. Klimczyk
2. Włościanka z okolic Biłgoraja, Księgarnia Jana Brodowskiego w Biłgoraju
STRÓJ KOBIECY
Nakrycie głowy
Świadczyło o stanie cywilnym. Dziewczęta chodziły z odsłoniętą głową, tylko przy okazjach uroczystych zakładały wianek tzw. podwstążnik.
Składał się on z tekturowej obręczy ze wstążkami, w ślubnym była ona otoczona wiankiem rucianym, w panieńskim uzupełnionym kwiatami.
Mężatki przysłaniały głowę skomplikowaną konstrukcją utworzoną z hamełki (czyli dwóch obręczy drewnianej i tekturowej), zatyczki (pas białego płótna okalający hamełkę), czepka (wykonanego z plecionej siatki i rozpiętego na jednej z obręczy hamełki) i rańtucha – zawicia (płat płótna o wymiarach 70x220 cm pierwotnie lnianego, później bawełnianego).
Liczony haft w kolorze czerwonym lub czarnym zdobił hamełkę i rańtuch.
Arch. Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Zatyczka na hamełce, fot. H. Szkutnik
2. Strój biłgorajski, mal. Z. Klimczyk
Koszula
Szyta była z lnianego samodziałowego płótna lub bawełnianego, fabrycznego. Miała krój przyramkowy, przy szyi niewielki wykładany kołnierzyk związywany czerwoną wstążeczką i rękawy wszyte w wąski mankiet. Na przyramkach, kołnierzyku i mankietach, zdobiło je czerwone lub czarne wyszycie.
Arch. Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Koszula kobieca, fot. H. Szkutnik
2. Wykrój koszuli kobiecej - przód; b - plecy; c - przyramki; d - kołnierzyk; e -klin pod pachę (skroić dwa razy), f - rękaw (skroić dwa razy), g - mankiet (skroić dwa razy)
Spódnica
Świąteczną szyto z cienkiego, dobrze wybielonego płótna lnianego. Na jej wykonanie używano czterech zszytych ze sobą płatów tkaniny, każdy o szerokości ok. 70 cm.
Była długa, sięgała prawie do kostek, umożliwiające założenie rozcięcie miała zawsze z przodu. Boki i tył spódnicy suto marszczono, zostawiając przód prawie zupełnie gładki.
Arch. Elżbiety Piskorz-Branekova
Wykrój spódnicy lnianej
a; b; c; d płaty tkaniny; e - ½ paska
Zapaska
Na jej uszycie przeznaczano dwa płaty tkaniny, każdy o szerokości około 70 cm.
Zapaskę zdobiły trzy pasy czerwonego haftu, dwa szlaki biegły poziomo wzdłuż dolnej krawędzi, trzeci pionowy wzdłuż szwu łączącego dwa płaty tkaniny.
Po uszyciu zapaskę zaprasowywano w pionową harmonijkę o zakładkach szerokich na 3-4 cm.
Arch. Elżbieta Piskorz-Branekova
Zapaska, fot. H. Szkutnik
STRÓJ MĘSKI
Gamerka
To najpowszechniej noszone przez mężczyzn nakrycie głowy, zwane też czapką na cztery powiaty. Gamerka szyta była z grubego, folowanego, brązowego sukna. Przystrajano ją niebieskim wełnianym sznureczkiem i przyszytymi na czterech rogach pomponami.
Arch. Elżbieta Piskorz-Branekova
Wykrój czapki Gamerki
Koszula
Miała krój przyramkowy, była długa sięgała kolan, noszono ją zawsze wypuszczoną na spodnie. Koszulę szyto z białego samodziału lnianego.
Jej jedyną ozdobę stanowiło zapięcie przy szyi, a było nim wiązanie z czerwonej wstążeczki. Koszulę sporadycznie przyozdabiał haft krzyżykowy, najczęściej czarny lub czarno-czerwony.
Wykrój koszuli męskiej
a - przód; b - plecy; c - przyramki; d - kołnierzyk; e -klin pod pachę (skroić dwa razy); f - rękaw (skroić dwa razy); g - mankiet (skroić dwa razy)
Spodnie
Przeznaczano na nie płótno lniane lub konopne, miały bardzo prosty krój. Każdą nogawkę szyto z jednego płata tkaniny, z przodu w pasie poszerzał spodnie trójkątny klin.
Zakładanie umożliwiał niewielki rozporek na prawym boku. Górną krawędź spodni podwijano, a w powstały tunelik był wciągany sznurek, którym regulowano ich obwód.
Sukmana
Reprezentacyjnym wierzchnim okryciem była, zakładana bezpośrednio na koszulę brązowa, sukmana z folowanego sukna. Sięgała do pół łydki, zapinano ją tylko na jedną lub dwie haftki w pasie, odsłaniała pod szyją koszulę.
Arch. Elżbieta Piskorz-Branekova
Typy lubelskie. pow. biłgorski, mal. K. Rayski
Sukmanę noszono przez cały rok, ale szczególnie zimą i w dni chłodne.
Miała krój poncho, proste rękawy wykończone mankietem obszytym niebieskim suknem, przy szyi stojący lub wykładany kołnierzyk.
Sukmanę zdobiły szamerunki wykończone małymi pomponikami z niebieskiego wełnianego sznureczka.
Elżbieta Piskorz-Branekova
Zobacz też:
Artyku�y polecane
- Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )