Pobierz MP3
- Kujawiak od Bachorzy
Od Kujaw po Bałtyk czytaj
Festiwal Czango czytaj- Starej babie młodego się zachciało
Festiwal Czango czytaj- Piosenka dziecięca Sikoreczka pstra
Konkurs na pamiątkę czytaj
Partnerzy
Kontakt
2016-05-17 Makatki kuchenne
Gminne Centrum Kultury w Drelowie rozpoczęło organizację wystaw z cyklu „Mamo, Tato, nie pal!!!”. W ten sposób pragnie ocalić od zapomnienia przedmioty powszechnego użytku minionych pokoleń.
Jako pierwsza została zorganizowana wystawa poświęcona makatce kuchennej.
Ten przewrotny tytuł „Mamo,Tato – nie pal!!! – sugerujący walkę z nałogiem, ma przestrzec przed bezmyślnym niszczeniem spuścizny minionych pokoleń.
Dzięki uprzejmości mieszkańców gminy Drelów i z poza powiatu bialskiego, przechowujących wyroby ręczne mam i babć, udało się zgromadzić 35 makatek kuchennych pochodzących z lat 50’ – 80’, wśród których znalazło się również kilka wykonanych współcześnie.
Fot. Archiwum GCK Drelów
Makatki, sprzęt i meble minionych czasów - fragment wystawy
Większość wyrobów zdobiących wystawę, ma liczne ślady użytkowania, świadczące o tym, że służyły ich twórcom przez długie lata i były jednym z podstawowych elementów wystroju wnętrza.
Organizatorzy wystawy podzielili makatki na cztery kategorie:
- tzw. „kucharki” zdobiące elementy wyposażenia kuchni i wychwalające zalety dobrej gospodyni,
- „kranowe” – informujące o miejscach związanych z higieną,
- religijne
- oraz ukazujące scenki rodzajowe i wartości, którymi kierowali się mieszkańcy domostwa.
Fot. Archiwum GCK Drelów
Makatki tzw. kucharki
Na wystawie zostały zgromadzone równiez drewniane sprzęty kuchenne, szafki łazienkowe, zabawki i akcesoria codziennego użytku.
Makatki pojawiły się na ziemiach polskich pod koniec XIX wieku. Moda przywędrowała najprawdopodobniej z Niemiec i Holandii i początkowo zawojowała domy mieszczańskie. Wkrótce makatki zaczęły również zdobić domy robotnicze, a następnie trafiły pod wiejskie strzechy.
Makatki można było spotkać także w domach żydowskich.
Poza Polską makatki występowały także w innych krajach Europy m.in. na Litwie, Łotwie, Węgrzech, Białorusi, Ukrainie, w Rosji, Austrii, Anglii, Szwecji, Bułgarii, Macedonii, Serbii, czy wreszcie na Słowacji, w Czechach i we Francji.
Ozdoby te rozpowszechniły się po I wojnie światowej, a ich tworzenie trwało niekiedy aż do lat osiemdziesiątych XX wieku. Największą popularność zyskały w latach 60’. Tak mocno cieszyły się uznaniem, że rozwinął się makatkowy handel.
Na targach, jarmarkach i bazarach, od wędrujących handlarzy, a także w sklepach z włókienniczą oraz pasmanteryjną galanterią można było kupić płótno z nakreślonym wzorem. Istniały specjalne zakłady projektujące i produkujące te półprodukty makatkowe – taśmowa niekiedy działalność powodowała, że wiele identycznych lub zbliżonych motywów pojawiło się w rożnych krajach Europy.
Pierwsze makatki malowano farbami olejnymi. Wzorowane były na obrazach i ozdobach wiszących w domach ludzi zamożnych. Dopiero później pojawiły się makatki wyszywane. Robiono je ze wszystkiego, co akurat było pod ręką: z nitek, wełenek, lancety.
Fot. Archiwum GCK Drelów
Makatki tzw. kranowe
Najczęściej spotykane makatki to tzw. „kucharki”, zwykle prostokątne bądź kwadratowe tkaniny różnej wielkości (przeważnie jednak ok. 50 x 70 cm), wykonane z białego płótna lub lnu, z naniesionym za pomocą haftu albo druku przedstawieniem.
Początkowo do haftu używano nici niebieskich, później dołączył kolor zielony i czerwony, następnie używano nici wielobarwnych.
Makatki wieszano przede wszystkim w kuchniach – nad stołem, przy szafkach na naczynia, nad umywalkami czy kranami. Dekoracje z własnoręcznie stworzonych makatek świadczyły jak najlepiej o zaradności i pracowitości gospodyni.
Fot. Archiwum GCK Drelów
Makatki religijne
Makatka miała zdobić izbę i chronić domowników przed chłodem ścian oraz czynić domostwo schludnym i przytulnym.
Obraz na makatce składa się z trzech elementów – rysunku, tekstu oraz otaczającej całość bordiury.
Motywy makatkowych przedstawień to rodzajowe scenki z życia codziennego. Widzimy na nich gospodynie nakrywające do stołu, kucharzy i kuchareczki, kominiarzy, żołnierzy. Pojawiają się bawiące się dzieci i zwierzęta. To również kompozycje kwiatowe, jak i owoce na stołach i paterach.
Inne przedstawienia to motywy holenderskie – wiatraki, dziecięce postaci w charakterystycznych czepcach i drewniakach, czy motywy japońskie.
Częstym tematem są również motywy bajkowe – krasnale, Czerwony Kapturek z wilkiem, Jaś i Małgosia.
Wśród motywów religijnych, mniej popularnych w Polsce, pojawiają się Jezus, anioły, Anioł Stróż, czy Święta Rodzina. Obrazkowy świat zaklęty w makatkach pokazywał schematycznie potraktowane i godne naśladowania wzorce.
Wzory makatkowe były przekazywane w szkołach, wymieniane między gospodyniami, kopiowane na kalkach. Szablony z wzorami wychodziły również przed wojną w czasopiśmie „Bluszcz” (1865-1939), później również w „Nowej wsi”.
Fot. Archiwum GCK Drelów
Makatki zawierające scenki rodzajowe
Istotnym elementem makatki jest tekst – najczęściej to podpis pod rysunkiem, zwykle dwuwiersz, który wzmacnia jego przekaz.
Makatkowe napisy mają niezwykle dydaktyczny i wychowawczy charakter. Są to często przysłowia, złote myśli, życzenia czy modlitwy.
Tematyka haseł dotyczy m. in.
- charakterystyki gospodyni domowej („Młoda kuchareczka zwinna jak laleczka”),
- uczuć i emocji („Czy mnie kochasz, powiedz szczerze, Twoim słowom ja uwierzę”),
- ogniska domowego („Gdzie miłość i zgoda panuje tam szczęście swe gniazdo buduje”),
- wiary i Boga („Boże, błogosław dom nasz”)
- czy ogólnych mądrości życiowych (Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”).
- Często pojawiają się hasła mówiące o czystości i schludności („Świeża woda zdrowia doda”).
W latach 70-tych XX w. pojawiły się makatki drukowane. Stanowiły one produkcję fabryczną i są pozbawione regionalnego charakteru.
Ich kompozycja była wzorowana na makatkach haftowanych. Te makatki także były świadectwem estetyki oraz warunków społecznych swoich czasów. Na obrazkach pojawiały się bardziej nowoczesne meble, a nawet krany z bieżącą wodą czy radio.
Informacje o makatkach na podstawie „Bóg, miłość, rodzina – europejskie makatki kuchenne. Kicz czy sztuka?” - publikacja wydana przez Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu i Muzeum Podlaskie w Białymstoku.
Zobacz też:
Sztuka ludowa\haft ludowy\makatki ludowe
Artyku�y polecane
- Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )