Pobierz MP3
- Opowieść O czarnoksiężniku i trzech dziewicach
Konkurs na pamiątkę czytaj
Festiwal Czango czytaj- Kujawiak od Bachorzy
Od Kujaw po Bałtyk czytaj
Festiwal Czango czytaj- Starej babie młodego się zachciało
Partnerzy
Kontakt
2022-01-28 Strój mazurski
Z cyklu ENCYKLOPEDIA STROJU LUDOWEGO. Strój mazurski. Noszony był na Pojezierzu Mazurskim i Iławskim. Był w powszechnym użyciu w latach 1820-1870, potem przestali go nosić najpierw mężczyźni, a potem kobiety.
Nazwa Mazury pojawiła się w pierwszej połowie XIX w., przedtem tereny te zwano Mazowszem Pruskim, Mazurami Pruskimi. Obecnie ten region geograficzno-kulturowy, prawie w całości leży na Pojezierzu Mazurskim i Iławskim.
Dzieje tych ziem są bardzo skomplikowane i złożone. Początkowo osadnikami byli tu Prusowie oraz ludność sprowadzana z Niemiec, a od XIV wieku coraz częściej polska populacja najczęściej pochodząca z Mazowsza i ziemi chełmińskiej. Z czasem z połączenia tych nacji powstała nowa grupa etniczna używająca gwary mazurskiej.
Zawirowania historyczne trwające do połowy XX w. doprowadziły do tego, że mieszkańcy tych ziem mówili o sobie: Jo nie Polak i nie Mniemiec, tlo Mazur!. Strój mazurski był w powszechnym użyciu w latach 1820-1870, potem przestali go nosić najpierw mężczyźni, a potem także kobiety. Proces ten był na tyle gwałtowny, że do naszych czasów zachowało się bardzo niewiele elementów tego ubioru.
STRÓJ KOBIECY
Nakrycia głowy
Dziewczęta zakładały chustki jedynie w bardzo chłodne dni. Zwykle chodziły z odsłoniętą głową, włosy czesały gładko z przedziałkiem i najczęściej splatały je w dwa warkocze.
Mężatki natomiast używały dwóch rodzajów czepków. Pierwszy z nich szyto z białego płótna, miał on formę czapeczki, z odstającym od głowy denku, okalający głowę otok i doszyte po bokach dwie szerokie szarfy, które wiązano na kokardę pod brodą.
Wiązano na nim zwiniętą w rulon chustkę tzw. kaczorową, która otaczała otok czepka, jej skrzyżowane na karku końce owijały ponownie czepek i zawiązywane były nad czołem tak, by ich rogi lekko odstawały.
Czepek drugiego typu, noszony raczej od święta, szyto z czarnej tkaniny najczęściej aksamitu. Składał się on z osłaniającego tył głowy denka w kształcie podkowy i okalającego twarz (od ucha do ucha) otoku. Po bokach miał doszyte dwie tasiemki, które związywano pod brodą. Zdobiono go haftując na całej powierzchni małe czarne kwiatki.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Kobieta w stroju codziennym, Teodora Modzelewska, Stroje ludowe Warmii i Mazur, Olsztyn 1958.
2. Czepek odświętny, Teodora Modzelewska, Stroje ludowe Warmii i Mazur, Olsztyn 1958.
3. Czepek odświętny z czarnego aksamitu
Koszula
Szyta była z białego lnianego samodziału, miała krój przyramkowy. Jej przód rozcięty na odcinku 25-30 centymetrów zapinano na guziki. Posiadała gładkie, wszyte w mankiet rękawy, a przy szyi niewielki wykładany kołnierzyk, który podobnie jak i mankiety był zdobiony niekiedy rzędami białej stebnówki. Koszule nosiły głównie panny do gorsetu, mężatki używały ich głównie do stroju roboczego.
Gorset
Stanowił element odświętnego stroju dziewczęcego i roboczego kobiet zamężnych. Panieńskie szyto przeważnie z zielonego i granatowego sukna, na robocze mężatek przeznaczano gładkie lub pasiaste samodziały. Gorset był ściśle dopasowany zaszewkami do figury, zapinano go na rząd guzików. Składał się z dwóch przodów i czterech płatów tkaniny tworzących plecy.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Strój dziewczęcy, Teodora Modzelewska, Stroje ludowe Warmii i Mazur, Olsztyn 1958.
Kaftan
Był elementem stroju codziennego i odświętnego kobiet zamężnych, na jego wykonanie przeznaczano tkaniny samodziałowe. Kaftany noszone do stroju świątecznego były szyte z tkanin gładkich lub w wąskie paski, znacznie rzadziej z materii kraciastych. Powszechnie stosowano zasadę, że stanowiły one komplet ze spódnicą.
Natomiast na kaftany codzienne przeznaczano różnorakie pasiaki i noszone je do spódnic z różnorakich samodziałów. Kaftan był zazwyczaj mocno wcięty w pasie i ściśle dopasowany do figury. Posiadał dwuczęściowe rękawy, przylegające do ręki i wszywane gładko lub z bufkami, przy szyi niewielką stójkę, zapinano go na jeden rząd gęsto rozmieszczonych i dobranych do koloru kaftana guzików.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Kaftan kobiecy
Spódnica + halka (odspódniak, odspódniczkę)
Spódnice szyto z wełnianych gładkich, pasiastych lub kraciastych samodziałów. Te starszego typu składały się z 5 płatów tkaniny (przedniego, tylnego i dwóch bocznych), a obwód spódnicy na dole wynosił 3 metry. Wszystkie płaty po przymarszczeniu wszywano w pasek - oszewkę, zapięcie znajdowało się zawsze z tyłu.
Dół spódnicy zdobiły, naszyte na nią skośne falbany (jedna, dwie lub trzy), dwie górne przyszywano gładko natomiast trzecia często ułożona była w dwustronne zakładki. Krawędzie górnych falban odszywano wypustką z czarnego jedwabiu, na dolną naszywano wąską plisę z tych samych tkanin. Mniej strojne spódnice zamiast falban miały dołem naszywki z czarnej tasiemki lub aksamitu ułożone w linię prostą, falistą lub ząbkowaną.
Natomiast spódnice nowszego typu były wzorowane na modzie miejskiej. Szyto je z 7 rozszerzających się ku dołowi klinów. Sześć z nich miało zawsze te same wymiary (górą 10 cm dołem 60 cm), szerokością siódmego dopasowywano spódnicę do figury.
Górną jej część wszywano w pasek, rozporek (umieszczony w szwie) znajdował się z boku po lewej stronie spódnicy. Zdobiły je naszywane co 12 cm plisy, było ich zwykle 2 lub 3 (pierwsza nie mogła być doszyta wyżej niż 50 cm od linii pasa) oraz naszycia z tasiemek lub pasów aksamitu.
Halka, zakładana pod spódnicę szyta była także z wełnianych samodziałów o różnych kolorach i wzorach. Szyto ją z pięciu klinów (każdy szeroki 30 cm u góry i 45 na dole). Część górną po przymarszczeniu wszywano w pasek, a w części dolnej naszywano krojoną ze skosu falbanę, różnorodnie zdobioną.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Spódnica z gładkiej tkaniny tzw. mienistej
2. Halka (odspódniak)
Zapaska
Noszona była głównie do stroju codziennego, do odświętnego nosiły ją niekiedy dziewczęta. Mimo to istnieje ogromna różnorodność samodziałów, najczęściej pasiastych na nie przeznaczonych.
Mają one przeważnie białe tło, a paski (zawsze pionowe) są w kolorach czerwonym i niebieskim, czasem z niewielką domieszką czarnego lub żółtego.
Zapaski codzienne, noszone przez mężatki były duże, szerokie, szyto je z trzech części (po środku duży klin o kształcie trapezu, po bokach dwa mniejsze), dziewczęce były znacznie węższe. Kobiece wykończano na dole szytą ze skosu falbaną lub koronką szydełkową, która zdobiła także niekiedy zapaski dziewczęce.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Panna młoda z wesela mazurskiego, mal. Karol Małłka, okres międzywojenny
2. Zapaska
STRÓJ MĘSKI
Nakrycia głowy
Najczęściej używanym nakryciem głowy był czarny filcowy kapelusz o niskiej cylindrycznej główce z szerokim lekko wywiniętym ku górze rondem.
Zimą noszono tzw. kucmę czyli czapkę o cylindrycznym kształcie z rozcięciem na lewym z boku, związywanym w części górnej wstążeczką, o denku z sukna z otokiem z czarnego lub szarego baranka.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Mazurzy przy naprawie sieci, pocztówka, okres międzywojenny
2. Drużba z wesela mazurskiego, mal. Karol Małłka, okres międzywojenny
Koszula + chustka tzw. kaczorowa + Półkoszulek
Koszula miała najczęściej krój przyramkowy, szyto ją z lnianego samodziału. Przy szyi wykończona była małym, wywijanym zapinanym na guziczek kołnierzykiem, a jej proste rękawy po przymarszczeniu wszywano w wąski mankiet. Kołnierzyk i mankiety zdobiono często rzędami białej ręcznie wykonanej stebnówki.
Chustkę tzw. kaczorową nosili mężczyźni nie zależnie od stanu cywilnego. Była ona jedwabna, zwykle czarna, czerwona lub niebieska ze szlakiem wzdłuż boków tkanym z nici mieniących się na zielono, niebiesko, granatowo i czerwono. Związywano ją pod kołnierzykiem, a jej rogi opadały na piersi.
Półkoszulek czyli rodzaj gorsu noszono pod kamizelkę lub kaftan, miał on pod szyją niską stójkę. Szyto go z czarnej tkaniny, podszywano białym płótnem, grubo watowano i pikowano rzędami czarnej stebnówki. Półkoszulek nosili żonaci mężczyźni.
pole | pole |
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
1. Półkoszulek, Teodora Modzelewska, Stroje ludowe Warmii i Mazur, Olsztyn 1958
2. Naroże chustki tzw. kaczorowej
Kamizelka + kaftan (jaka)
Kamizelki sięgały poniżej linii pasa, miały niski stojący kołnierzyk, głęboko wycięte pachy, zapięcie najczęściej na jeden rząd małych ciemnych guziczków. Te przeznaczane dla mężczyzn żonatych szyto z granatowego lub czarnego sukna samodziałowego identycznego jak te, z których szyto spodnie.
Natomiast na noszone przez kawalerów używano sukna fabrycznego w kolorze czerwonym, szafirowym, brązowym, zielonym lub czarnym.
Kaftanów używano dwa rodzaje, wszystkie miały identyczny krój, sięgały do bioder, niekiedy je zasłaniały. Wzdłuż linii jednego z przodów przyszyte miały guziki, na drugim znajdowały się dziurki.
Jedne szyto z wzorzystego barchanu, flaneli, drugie z fabrycznych tkanin wełnianych, najczęściej granatowego sukna. Te pierwszego typu ubierali żonaci, szczególnie starsi mężczyźni zimą pod kamizelki.
Natomiast kaftany sukienne były okryciem wierzchnim kawalerów, którzy zakładali je na kamizelki i nosili zawsze rozpięte. Były one zdobione czarnymi lub czerwonymi stebnówkami, szamerowaniem czarnym sznureczkiem lub aplikacją z aksamitu.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Strój kawalera, Teodora Modzelewska, Stroje ludowe Warmii i Mazur, Olsztyn 1958
Sukmana + pas
Sukmany nosili wyłącznie żonaci mężczyźni, szyto je z granatowego lub niebieskiego rzadziej siwego lub brązowego, folowanego sukna samodziałowego, w okresie późniejszym często z fabrycznego. Miały one krój kontuszowy, sięgały do kolan lub połowy łydki, ich rękawy krojono z dwóch części i wykończone były mankietami. Przy szyi miały dwudzielny wykładany kołnierz, zapinano je do linii pasa na jeden rząd guzików.
Pasy były tkane, zwykle niebieskie w białe poziome paski. Mężczyzna opasywał się pasem wzdłuż linii talii, związywał go z przodu, jego końce opadały luźno na uda i kolana. Pas stanowił nieodzowny element odświętnego stroju gospodarza.
Fot. Archiwum Elżbieta Piskorz-Branekova
Gospodarz z wesela mazurskiego, mal. Karol Małłek, okres międzywojenny
Spodnie (buksy)
Letnie noszone przez kawalerów szyto z białego płótna, w dni chłodne nosili, tak jak i żonaci spodnie wykonane z sukna w kolorze granatowym i czarnym. Wszystkie, nie zależnie od użytej tkaniny miały prosty krój, każdą nogawkę szyto z jednego płata materiału, a poszerzał je wszyty w kroku klin. Zakładki zmniejszały ich obwód w pasie, a zapięcie usytuowane było po ich lewej stronie.
Elżbieta Piskorz-Branekova
Zobacz też:
Artyku�y polecane
- Grupy zapustne
dodano: 2015-02-01 | ( komentarzy: 0 ) - Kujawskie zapusty
dodano: 2014-03-07 | ( komentarzy: 0 ) - Ceramika bolimowska
dodano: 2015-07-23 | ( komentarzy: 0 ) - Ścinanie Śmierci
dodano: 2012-02-23 | ( komentarzy: 0 ) - Tłusty czwartek
dodano: 2012-02-15 | ( komentarzy: 0 )
Najcz�ciej czytane
- Kwiaty z bibuły
dodano: 2013-01-07 | ( komentarzy: 0 ) - Kwiaty z bibuły
dodano: 2011-05-18 | ( komentarzy: 0 ) - Przepis na krochmal
dodano: 2010-01-10 | ( komentarzy: 3 ) - Jak zrobić beczkę
dodano: 2012-09-17 | ( komentarzy: 0 ) - Wieniec dożynkowy
dodano: 2012-07-29 | ( komentarzy: 0 )